Bijzondere stokken
We gaan bijzondere stokken maken: ‘Zoek een mooie stok. Waar doet de stok je aan denken? Wat zou je ermee kunnen doen? Wat voor stok zou het kunnen worden? Een toverstok, een koningsstok, een kijk-daar-eens-stok, een muziekstok?
We hebben vandaag uit de vakantiekoffer van de BSO mooie stofjes en lintjes en gekleurde pijperagers meegenomen… De kinderen beginnen verwoed de stokken te bekleden, de suggestie om spulletjes uit de natuur te gebruiken, wordt meteen van tafel geveegd, we hebben toch mooie materialen ???…
Misschien toch een gemiste kans, denk ik zelf…, dit zou ik een volgende keer meer richting boselementen kunnen sturen…, maar de kinderen zijn zo enthousiast bezig… dus laat ook maar…
Tot mijn verbazing, komt 1 van de stokken plots tot leven.
Deze gelegenheid grijp ik meteen aan, een activiteit rond het maken van stokpoppen staat namelijk vooraan op mijn wensen-en-te proberen-lijstje.
Zo zijn er vervolgens een heleboel stokpoppen geboren, tijdens het knutselen fantaseren we verder over een mogelijk verhaal en we vinden bij 2 liggende bomen een perfecte poppenspelplek. De anderen komen kijken naar het ter plekke verzonnen verhaal van ‘de gekke tweelingszusjes’. Tot slot spelen M en T met verve een avontuur over ‘de koningsstok en een gevaarlijke meisjesslang!’ Top!
Ik voel me dankbaar en voldaan, de kinderen hebben dit eigenlijk helemaal zelf gedaan. Ik legde een knoopje, plakbandje, touwtje aan, stelde een vraag en liet ze gaan… Ik zag dat het goed was.