Muurkrant

Zomervakantie 2017-  BsoBuitenBaarn-observaties,anekdotes,ideeen,herinneringen...

 

Het muizenproject

We zijn vandaag in speelbos 't Laer. R heeft groot nieuws : "Ik heb een muis gezien en ik weet ook waar die woont!"

Ik loop met hem mee naar de plek van deze heuglijke ontdekking. Er is een boom met ontblote wortels, een brug en een greppel waar R en F me een muizenholletje aanwijzen. R wil de muis te voorschijn lokken..., met blaadjes of....er zijn nog wat broodresten van de lunch,...en er zijn ook nog veel meer muizenholletjes... We leggen overal een klein stukje brood bij de ingang. Misschien moeten we stil zijn, zodat de muis durft te komen, merk ik op... Daar zitten 3 kinderen, R-F-E, gehurkt op een rij. Ze zitten muisstil, wel 10 minuten lang te kijken naar een holletje onder die boom en ik kijk verwonderd toe... Intens mooi dat ze dit zo doen... 

Kijken, zoeken, iets nieuws proberen, andere kinderen die het ook willen zien en dan weer weggestuurd worden, want dat is veel te druk voor een muis... 

Dit hele project duurt minstens 2 uur, R roept geregeld dat hij de muis gezien heeft en dan... inderdaad, zie ik de muis ook scharrelen tussen takjes en blaadjes. Het voelt als een bijzondere beloning voor een fijne middag in het bos.

Zullen we nu met de modder gaan spelen ? Net zo makkelijk rennen R en F weer achter R' aan en zitten ze middenin een achtervolgingsspel vol dynamiek en stoeikracht. 

 

De 3 biggetjes:

B heeft het moeilijk om de dag te beginnen : hij zit alleen , wil niet spelen, ... 

Zullen we dan een boekje lezen?

In de kast vind ik 'Sneeuwwitje' en ' de 3 biggetjes'.

Terwijl ik aan het voorlezen ben buiten in de speeltuin van HO, sluiten 1 voor 1 de andere kinderen de cirkel om het boekje... En hoe meer kinderen meeluisteren,

hoe meer vrijheid ik me permiteer om het verhaal nog levendiger te maken... Tot ik zeg dat ik een heel ander einde ken van dit sprookje. Dan staat D ineens op en zegt zeer beslist : 'Dat VERZIN je!!!'

Mooi, deze missie is geslaagd: B kijkt weer ontspannen rond en kan aan de dag beginnen.

 

Zandstorm

Het water komt met bakken uit de lucht bij vertrek, maar als we aankomen bij de Soesterduinen  schijnt de zon weer. Wat een prachtige plek en wat een ruimte...

Zullen we een tocht maken door de zandvlakte?

Met de schep in de hand vertrekken we..., maar helaas er steekt een enorme wind op. Zandwolken laaien op , zandstralen schuren armen en benen, zand in je ogen. Ik roep nog : "Loop achteruit, dan prikt het zand niet zo!", maar eigenlijk is er geen ontkomen aan...

Dan maar schuilen onder een boom, waar zich probleemloos een fantasiespel ontwikkelt. Buiten een enkeling en ik, die af en toe opnieuw die zandvlakte op probeert te gaan, heeft geen kind last van de storm... Want er wordt ook volop geknutseld aan de tafel in het bos.

Het is fascinerend mooi hier, maar volgende keer kom ik gewapend met zonnebril of sjaal, want contactlenzen en zand ...verschrikkelijk!

 

Troeptrimmen...en bijzondere stokken.

(in het thema: het bijzondere bos)

In de bossen waar we spelen ligt vaak ook troep. Zullen we op zoek gaan naar spullen die niet in het bos thuishoren? 

Met een emmertje en en een vuilniszak speuren we de bosgrond langs, glasscherven en sigarettenpeuken laten we liggen...., de kinderen die meedoen vinden vooral schatten: knoopjes, restjes touw, gekleurde papiertjes... jongensbroekzakken vol...

Helaas , tot het maken van iets moois zijn we deze middag niet gekomen, maar dit stukje bos ziet er na onze strooptocht zeker schoner uit!!

'Troeptrimmen of strandjutten, afval selectief gebruiken om mooie dingen te maken, M was erbij en hij attendeert me er verschillende keren op in de weken die volgen dat we nog steeds iets moeten maken met wat we toen gevonden hadden...

 

We gaan bijzondere stokken maken : 'Zoek een mooie stok. Waar doet de stok je aan denken? Wat zou je ermee kunnen doen? Wat voor stok zou het kunnen worden?? Een toverstok/ een koningsstok/ een kijk-daar-eens-stok/ een muziekstok???'

We hebben vandaag uit de vakantiekoffer van de BSO mooie stofjes en lintjes en gekleurde pijperagers meegenomen... De kinderen beginnen verwoed de stokken te bekleden, de suggestie om spulletjes uit de natuur te gebruiken, wordt meteen van tafel geveegd, we hebben toch mooie materialen???...

Misschien toch een gemiste kans, denk ik zelf..., dit zou ik een volgende keer meer richting boselementen kunnen sturen..., maar de kinderen zijn zo enthousiast bezig,...dus laat ook maar...

Tot mijn verbazing, komt 1 van de stokken plots tot leven.

Deze gelegenheid grijp ik meteen aan , een aktiviteit rond het maken van stokpoppen staat namelijk vooraan op mijn wensen-en-te proberen-lijstje. 

Zo zijn er vervolgens een heleboel stokpoppen geboren, tijdens het knutselen fantaseren we verder over een mogelijk verhaal en we vinden bij 2 liggende bomen een perfecte poppenspelplek. De anderen komen kijken naar het ter plekke verzonnen verhaal van 'de gekke tweelingszusjes' . Tot slot spelen M en T met verve een avontuur over 'de koningsstok en een gevaarlijke meisjesslang!' Top! 

 

Ik voel me dankbaar en voldaan, de kinderen hebben dit eigenlijk helemaal zelf gedaan. Ik legde een knoopje, plakbandje, touwtje aan , stelde een vraag en liet ze gaan... Ik zag dat het goed was.

 

 

Oertijd (thema) en heel veel regen.

Er hangt regen in de lucht, op het moment van vertrek gaat het zelfs bliksemen.

We gaan dus gauw terug naar binnen. Ik haal de klei tevoorschijn. Wie heeft zin een dino-landschap te maken en welke dino wil je dan kleien? 

We doen een vroege broodmaaltijd binnen en vertrekken dan zo snel mogelijk naar het bos. De weersverwachting is namelijk dat het vanaf 15:00 weer gaat regenen. Bij 'de troon' vertrekken we voor een wandeling door het bos: 'mopper-de-mopper, bah-stom-wandelen...., maar..., het wordt een wandeling met 'STOP...we spelen een spelletje!'

In de oertijd (het thema van de week) was er geen speelgoed, de kinderen speelden bvb met stenen... Opdracht: zoek een mooie steen, poets die een beetje op en toon je vondst aan de groep. Nu  maken we een kring met een kleine cirkel in het midden en spelen een oog-hand-werp-spelletje. Niet iedereen is even handig en sommige kinderen hebben natuurlijk 4 ipv 1 lievelingssteen, en als dan iemand bijna huilend zegt niet meer mee te spelen, biedt een ander kind aan voor de verdrietige te  gooien met die extra-steen... Zo komen sociaal gevoel en eigen spelbeurtgewin samen en is iedereen weer blij. Ik vind de kinderen erg lief voor elkaar en het valt me op dat er weinig conflicten zijn. Dat heeft toch zeker te maken met het vrije spel in de natuur! (denk ik bij mezelf)

En dan worden we overvallen door een hevige stortbui en rennen terug naar de stint. De kinderen zitten droog, de leidsters worden nat. Maar we zijn BSO Buiten, dus we blijven nog even hier en na de regen ruikt het bos anders en vind je weer rode stenen, waar je muurtekeningen mee kan maken. Kortom de oertijd gaat door en we versieren de troon met onze eigenzinnige krabbels! 

 

We bouwen een tent.

(thema: vakantie)

'We gaan op vakantie met de stint, hiep hoi'

Op weg naar de berenkuil zit de stemming er goed in.

Met een ommetje (eigenlijk waren we natuurlijk een beetje de weg kwijt en eten ons brood op in de stint,... een kwestie van energie verzamelen), arriveren we met enige vertraging op de plek van bestemming. De andere groepen zijn al lang aan het spelen in de verte, wij kiezen een fijne plek met bomen en uitzicht zodat we ons kamp kunnen opslaan. De waslijn voor het verkleedspel...waar moet die komen? De wc-tent, het kleedje om te eten en te schminken, en... een goede plek voor onze tent?

Met touwen, wasknijpers en een heleboel doeken is er toen een tent verrezen, die kant-en-klaar nergens te koop is. De kleinsten waren vooral bezig met het uitrollen en in elkaar knopen van de touwen, E neemt de rol van ingenieur op zich en S vindt het vooral belangrijk dat de was kan drogen... Dan zie ik R' verderop een tentje bouwen met alles wat overgebleven is, in stilte op zichzelf en lekker eigen baas, los van de groep. Heerlijk!! Het wordt een prachtig kunstwerk met gevleugelde daken... Ik vraag of hij het leuk zou vinden als de anderen even zouden komen kijken? Ja dus, vol trots staat R' voor zijn tent, de anderen kijken met aandacht toe. Op de vraag of hij iets wil vertellen over zijn bouwwerk, kijkt hij wat geschrokken en ongemakkelijk rond. (Stomme vraag, denk ik bij mezelf...)

We spelen het vakantie-was-en-verkleedspel en eten dan gezellig samen fruit in de grote tent! En dan is opruimen een even grote klus , gelukkig helpt iedereen gezellig mee. 

 

Bramen!!! 

Vooraleer we naar het 'koeienknuffelen' gaan, gaan we picnicken op een verlaten grasveld met zicht op de polder. Het gras is lang, we hebben een bal meegenomen, hmmm...wat gaan we hier verder doen? Dan ontdekt iemand een enorme verwilderde bramenstruik. Iedereen gaat enthousiast meeplukken, met gevaar voor alle doornprikkels hebben we 2 emmertjes volgeplukt.

Marina heeft er heerlijke jam van gemaakt, zodat we de rest van de week een rijstwafel-bramenjamtoetje konden serveren bij de lunch. Smullen!!

 

En ook nog... Doolhof in het maisveld, koeienknuffelen, de mevrouw van de GGD, zeilbootjes maken ,....

_____________________________________

Eri Mini organiseert in Hilversum ouder-peuteryoga-lessen. Vanaf 15 september in kdv KikkerRik en ik mag het geven...

In opdracht van JunoYoga geef ik vanaf 7 september peuteryoga bij Smallsteps kdv Basja te Amsterdam

___________________________________________________

Met veel plezier geef ik wekelijks  theaterklasjes aan de kinderen van kdv KidsenZo te Amsterdam. 

Vanaf 7 oktober starten we een theaterklasje voor peuters bij miniChiChi in de Spaarndammerbuurt te Amsterdam. Spannend!!

___________________________________________________

Theaterklasje 2015