Werken met Prentenboeken voor Teams

Ik houd van prentenboeken, want …

Een prentenboek is een geïllustreerd verhaal voor de nog-niet-lezers. Schrijver en vormgever creëren meestal een mooie balans tussen taal en beeld. Ook het ritme en de klank van de tekst krijgt vaak extra aandacht, vermits het prentenboek meestal een voorlezer kent. De duur van het verhaal is compact.

Er worden prachtig geïllustreerde verhalen uitgegeven.

Ik gebruik prentenboeken voor jong en oud.

In de theaterklas voor peuters of kleuters is het prentenboek de kapstok waaromheen we spelen, dansen en fantaseren met elkaar. Zo worden taal en thema van verschillende kanten belicht, bespeeld, belichaamd, beleefd en begrepen… En het voorlezen van het prentenboek is altijd de afsluiting of de kers op de taart van de theaterklas.

Maar ook in de drama of dansles voor de oudere kinderen in de basisschool kan een prentenboek een inspiratiebron zijn. De compositie van een prent, vorm- en kleurgebruik, het ritme van de woorden, de sfeer, het verhaal, de personages… kunnen interessante uitgangspunten zijn voor creatieve dans-of spelopdrachten.

Ik houd van prentenboeken… en wil dit enthousiasme graag delen met ieder die met kinderen werkt: leerkrachten, groepsleidsters in het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal of de naschoolse opvang…

De workshop “Interactief werken met prentenboeken”, bied ik aan als bijscholing voor teams. We gaan samen de vloer op om spelenderwijs te verkennen welke schat aan mogelijkheden er verborgen ligt in eigen prentenboekenbibliotheek. Doel is nieuwe mogelijkheden te ontdekken voor het werken met de kinderen en het ervaren van spel/dansplezier voor jezelf en met je collega’s, een stukje teambuilding dus.